Jake Hope on englantilainen lukemisen ja lastenkirjojen asiantuntija, joka bloggaa meille maansa kirjastojen lukemisenedistämiskäytännöistä.
Youth Libraries Group viettää 75-juhlavuottaan vuonna 2023. Kyseessä on Ison-Britannian kirjasto- ja informaatioyhdistyksen (CILIP) erityinen etujärjestö, jonka jäseninä on erityisesti lasten ja nuorten parissa työskenteleviä kirjastonhoitajia.
Kirjastopalveluista on Britanniassa viime aikoina leikattu, ja siksi monet lapsia ja nuoria palvelevat asiantuntijatehtävät on yhdistetty yleisluontoisiin palvelutehtäviin. Kirjaston työntekijä palvelee nyt sekä lapsia että aikuisia tai keskittyy tapahtumiin, mainontaan ja erilaisiin aktiviteetteihin. Opetuspuolella taas monet koulut ovat muuttaneet kirjastonsa ”oppimisresurssikeskukseksi”. Joillakin kirjastonhoitajilla on ollut haasteita säilyttää erikoistehtävänsä ja puolustaa vapaa-ajan lukemisen tai informaatiolukutaidon merkitystä lasten opetuksen kannalta.
Muuttuva kirjastomaasto
Youth Libraries Groupin puheenjohtaja Jennifer Horan avaa nykytilannetta näin: ”Kirjastonhoitajan rooli kehittyy jatkuvasti sen mukaan, millaisia tarpeita yhteiskunta asettaa. Tänään töissä keskusteltiin suunnitelmista, joiden mukaan kirjasto toimisi tulevana talvena lämmittelypaikkana. On kauheaa, että joudumme tarjoamaan tällaista palvelua, mutta se myös osoittaa, miten elintärkeä kirjasto voi paikallisesti olla. Pandemian aikana keskeiseksi ongelmaksi nousi eristys – sekä sosiaalisesti että ammatillisesti. Koska Youth Libraries Groupin ryhmät eivät toimineet paikan päällä, pystyimme verkkoyhteyden avulla vaihtaa kuulumisia ja järjestää vertaistapaamisia kollegoiden kanssa. Monet ihmiset ryhtyivät sulkutilan aikana lukemaan, ja YLG pystyi jakamaan kirja- ja lukutietämystään kirjoista National Shelf Servicen päivittäisen YouTube-videon avulla.
Tällaisessa tilanteessa ammatillinen täydennyskoulutus on entistä tärkeämpää. ”Nuorisokirjastoryhmä” (Youth Libraries Group) toimii innokkaiden, innostavien ja asiantuntevien kirjastonhoitajien verkostona, joka jakaa tietoa ja asiantuntemustaan, järjestää koulutusta ja tapahtumia, palkitsee ja osallistuu valtakunnallisiin tempauksiin sekä pitää lasten ja nuorten parissa tehtävää työtä yhteiskunnallisesti näkyvänä. Jen Horan korostaakin, että ”YLG-ryhmä on täydellinen portti oppimisen ja ammatillisen sitoutumisen tukemiseen – olitpa sitten opiskelija, vastavalmistunut tai jäämässä pian eläkkeelle. Ryhmä tarjoaa loistavat mahdollisuudet verkostoitua muiden samankaltaisissa tehtävissä toimivien kanssa ja hankkia laadukasta täydennyskoulutusta. Se on täynnä intohimoisia, lukemisesta ja nuorten tukemisesta kiinnostuneita ihmisiä, joilta saan todella paljon positiivista virtaa (jota tarvitaan näinä kirjastojen vaikeina aikoina).”
Jäsenyys
Nuorisokirjastoryhmän jäsenet voidaan jakaa neljään pääryhmään. Nämä ovat kunnallisia kirjastonhoitajia, koulukirjastojen hoitajia, koulujen aineistopalvelujen kirjastonhoitajat (nämä ovat tilauspohjaisia palveluja, jotka tarjoavat opetussuunnitelman mukaisia kirjoja ja aineistoja ja jotka vuokraavat kouluille ajantasaisia ja varmennettuja materiaaleja) sekä konsultteja tai neuvonantajia, jotka auttavat ja tukevat kirjastoja monipuolistamaan ja kehittämään tarjontaa räätälöidyillä koulutuksilla, kirjastojen suunnitteluun liittyvällä neuvonnalla, suunnittelemalla tapahtumia ja monilla muilla tavoin.
Jennifer Horan miettii aikaansa ryhmän puheenjohtajana seuraavasti: ”Aluksi YLG:hen liittyminen tuki Chartership-pätevyyttäni, koska se auttoi minua näkemään ammatillista kontekstia laajemmin, verkostoitumaan muiden koulujen ja lastenkirjastojen työntekijöiden kanssa. Tämä on hyödyllistä yhteisten käytänteiden kannalta, erityisesti, kun työskennellään erillään, kuten monet koulukirjastonhoitajat tekevät. Vuosien mittaan koulutusmahdollisuudet ovat kehittäneet omia käytäntöjäni, ja yhteydet kustantamoihin ovat lisänneet lastenkirjallisuuden tuntemustani. Viime aikoina, kun olen saanut johtaa YLG:n toimintaa – esimerkiksi Skotlannin komitean ja Carnegies-tuomariston puheenjohtajana – olen saanut sellaisia taitoja ja kokemuksia, joista on hyötyä uralla etenemisen kannalta. Ja nyt olenkin johtavassa asemassa paikallisessa kirjastotoimessa.”
Nopeassa ja jatkuvasti muuttuvassa maailmassa ei ole varaa turhaan itsetyytyväisyyteen sen suhteen, mitä ryhmällä on tarjottavana. Parhaillaan meneillään on jäsenkysely, jonka tarkoitusperistä Jen Horan kertoo näin: ”YLG:n tärkein tehtävä on vastata jäsentensä kulloisiinkin tarpeisiin. Siksi meidän on oltava selvillä siitä, millaisia nämä tarpeet ovat. Entistä suoremmalla ja tiiviimmällä ohjelmalla varmistamme ryhmän toiminnan myös tulevaisuudessa, aktivoimme ja sitoutamme passiivisempia jäseniä ja selvitämme, mitä he ryhmältä haluavat. Toivon, että pitkällä tähtäimellä tämä vahvistaa ryhmää tukevaa jäsenpohjaa.”
Valtakunnallinen ryhmä ja paikalliset verkostot
Nuorisokirjastoryhmä on valtakunnallinen. Kaikilla Ison-Britannian kahdellatoista alueella – mukaan luettuna Wales, Skotlanti ja Pohjois-Irlanti – on paikallisosastot, joissa tavataan, keskustellaan ajankohtaisista asioista, osallistutaan tempauksiin sekä toteutetaan koulutuksia. Ennen puheenjohtajuuttaan Jennifer kuului YLG:n Skotlannin-haaraosastoon. ”Olin vasta valmistunut ja työskennellyt koulukirjaston hoitajana kaksi vuotta, lisäksi olin juuri aloittanut Chartership-tutkinnon. Mentorini oli YLG-komiteassa, joten hän kutsui minut mukaan kokoukseen. Tunsin heti olevani oikeassa paikassa, kun suunnittelimme jännittävää tapahtumaa Edinburgh Festivalille. Puhujaksi oli kutsuttu Nick Sharratt, jolla oli juuri silloin syntymäpäivä. Tilasimme hänelle kakun sekä 100 paria housuja mainostaaksemme hänen rakastettua kuvakirjaansa. Skotlannin YLG:n huumori oli loistava vetonaula!”
Asiantuntijuuden ja kokemusten jakamista
Nuorisokirjastoryhmän tuen keskiössä on viestintä ja tiedon jakaminen. Ryhmä lähettää kuukausittain jäsenilleen uutiskirjeen, jossa kerrotaan kirjastojen ja organisaatioiden kuulumisista. Vuosittain julkaistaan painettuna The Youth Library Review, jossa on kirjoittamista ja kuvittamista käsitteleviä Carnegie-mitalistien puheita sekä tapaustutkimuksia sellaisista merkittävistä hankkeista, joita kannattaisi hyödyntää myös kansallisella tasolla. YLG:llä on myös aktiivinen blogi, jossa haastatellaan kirjailijoita, kuvittajia ja kustantajia ja kerrotaan palkintoehdokkaista ja voittajista.
Kokoonnutaan ja verkostoidutaan
Youth Libraries Group järjestää vuosittain valtakunnallisen konferenssin jossakin päin Yhdistynyttä kuningaskuntaa, Näin kirjastonhoitajat eri puolilla maata pääsevät osallistumaan konferenssiin. Tapahtuma on kirjastonhoitajille oivallinen tilaisuus kokoontua, verkostoitua toistensa sekä kustantajien, kirjailijoiden, runoilijoiden ja kuvittajien kanssa, keskustella alan tilanteesta, ideoida uusia hankkeita ja oppia erilaisia tapoja sitouttaa yleisöä sekä laajentaa toimintaa.
Konferenssi on myös hyvä tilaisuus huomioida niitä ihmisiä, jotka työssään tai työnsä ulkopuolella ovat merkittävästi edistäneet ja tukeneet kirjastojen toimintaa. Ansioituneille tukijoille myönnetään Youth Libraries Groupin kunniajäsenyys. Yksi tämän vuoden kunniajäsenistä on Andersen Press -kustantamon Charlie Sheppard.
”Kun aloitin suhteeni YLG:n kanssa, en nähnyt, että elettiin kirjastojen kulta-aikaa. Kun kirjastoja sitten alettiin lakkauttaa, näin kerta toisensa jälkeen konferensseissa ja tapahtumissa, että ihmiset, joista olin oppinut välittämään ja joita olin oppinut ihailemaan, pelkäsivät rahoituksensa puolesta ja sitten menettivät sen, pelkäsivät työpaikkansa puolesta ja sitten menettivät sen, pelkäsivät kirjastonsa puolesta ja sitten menettivät senkin. Tunsin avuttomuuden ja voimattomuuden katsellessani vierestä, kuinka rakastamani maa heitti hukkaan yhden suurimman ja unohtuneen mahdollisuutensa. Ja silti, ja silti. Niin monet teistä palaavat. Kerta toisensa jälkeen, konferenssi toisensa jälkeen, käytätte tietoanne, taitoanne ja sitkeyttänne etsiessänne uusia tapoja tavoittaa lapsia ja kannustaa heitä lukemaan – auttaen ja tukien toisianne matkan varrella.” Charlie Sheppard, Youth Libraries Groupin kunniajäsen, 2022.
Huippuosaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
Konferenssin tekee ainutlaatuiseksi myös se, että niillä julistetaan aina uudet kirjoittamisen ja kuvittamisen Carnegie-palkinnot. Carnegie-mitali on tunnustus sellaisille kirjoille, jotka ovat merkinneet lukijoilleen erityistä lukukokemusta. Kyseessä on Ison-Britannian vanhin ja arvostetuin lastenkirjallisuuden palkinto. Vuonna 1936 perustetun palkinnon ovat saaneet Arthur Ransome, Philippa Pearce, Mary Norton, Anne Fine, Alan Garner, Philip Pullman, Raymond Briggs, Helen Oxenbury, Lauren Child, Chris Riddell sekä monet muut legendaariset tekijät.
Nuorisokirjastoryhmä vastaa tuomareiden valinnasta. Tuomariston jäsenistä tulee asuin- tai työpaikkansa mukaisen alueen jäseniä, joita oma alue myös tukee. Kukin tuomari lukee satoja kirjoja ja muodostaa raadin. Raati valitsee ehdokaskirjojen pitkän ja lyhyen listan sekä valitsee lopulliset voittajat. Ryhmä tukee myös kirjastoja ja kouluja järjestämällä ehdokasseurannan (shadowing) ja hauskoja lukupiirejä, joissa luetaan palkintoehdokkaita, osallistutaan aiheeseen liittyviin tapahtumiin, äänestetään suosikkeja, jotka lopuksi julkistetaan palkintoseremoniassa kirjastonhoitajien tekemien valintojen ohella.
Nuorisokirjastoryhmän suuri ilo on, että sen jäsenet pääsevät yhdessä pidemmälle kuin yksikään heistä yksinään pääsisi. Vertaistensa ideoista, mielikuvituksesta ja innovaatioista ryhmän jäsenet saavat valtavasti tukea. Ryhmän puheenjohtaja Jen Horan kuvailee olevansa innoissaan nähdessään, miten uudistunut ryhmä pystyy viemään asioita eteenpäin. ”Olemme tyhjän kirjan sivuja, jotka odottavat täyttämistä – siinä on osuva vertaus kirjastonhoitajien vertaisryhmälle!”
Jake Hope, UK